Sunday, January 12, 2014

Jangan Biarkan Buasir Mengganggu Hidup Anda

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Buasir..buasir…buasir….. Bila sebut buasir pasti kita akan fikir tentang membuang air besar, sakit, berdarah dan daging terkeluar dari lubang dubur kita. Mari kita jamu mata dengan gambar di bawah ni ;p



Buasir, atau nama glamournya ‘hemorrhoids’ berlaku apabila saluran yg terletak di hujung system pencernaan atau lubang dubur mengalami kebengkakan. Salah satu punca utama berlakunya buasir ini adalah disebabkan oleh masalah sembelit. Apabila mengalami sembelit, kita akan meneran dengan lebih kuat ketika membuang air besar dan ini memberi tekanan kepada system pencernaan. Sebab itulah ia membengkak dan terjadilah buasir. Ada juga yang mengatakan bahawa masalah buasir ni adalah penyakit keturunan. Betul ke? Entah, saya pun tak tau and tak pernah jumpa pulak orang buat kajian pasal tu kan. Haha.. Punca-punca lain adalah seperti mengandung, sering berdiri atau duduk terlalu lama dan berat badan berlebihan.

Masa sy study kat UUM dulu, sy ada kenal seorang rakan yang mengalami masalah buasir ni. Memang kronik juga penyakit buasirnya tu. Sampaikan hari-hari kena pakai ‘pad’ (tuala wanita) walaupun tak period. Makan pun kena pantang, tak boleh makan pedas-pedas. Nak makan pun kena tengok kot-kot ada biji cili kat dalam makanan tu, sebab kata orang-orang tua, biji cili tak mudah hadam. Bila nak membuang tu bukan main sakit lagi, hari-hari kena masukkan sejenis ubat dari klinik ke dalam lubang dubur. Waduh..waduh…siksa bangat masa dengar dia cerita. Now tak taula apa dah jadi kat dia. Dah lost contact. Harap-harap dia dah jumpa penawarnya.

So, kita yang masih tak ada masalah buasir ni perlulah mengambil langkah-langkah pencegahan seperti:-
S Banyakkan mengambil makanan-makanan yang banyak serat seperti sayur-sayuran, bijirin dan buah-buahan. Boleh juga amalkan makan Alfalfa Shaklee untuk memudahkan proses pelawasan dan mengatasi masalah sembelit.
S Bersenam
S Jika perlu berdiri terlalu lama, sekali-sekala anda perlu duduk mencangkung atau menunduk seperti ruku’ selama lima minit setiap jam. Begitu juga jika duduk terlalu lama, perlu berjalan-jalan sebentar atau bergerak-gerak di kerusi supaya dapat mengelakkan tekanan langsung dari abdomen. 
S Elakkan makan makanan pedas dan berempah atau yang boleh merangsangkan usus seperti kopi dan teh
S Banyakkan minum air suam
S Segera ke tandas apabila terasa hendak membuang air besar bagi mengelakkan najis menjadi keras


Kaedah Rawatan Tradisional

Q Ambil satu pokok belimbing tanah atau belimbing buluh (ambil semua sekali termasuk akar, daun dan buah). Rebuskan sehingga mendidih. Kemudian, minum air rebusan tersebut dua kali sehari.

Belimbing buluh

 Q Petua lain pula, ambil biji betik dan gorengkan tanpa menggunakan minyak sehingga hitam dan garing. Kemudian, tumbuk biji betik tadi sehingga menjadi serbuk halus. Kemudian campurkan satu sudu serbuk biji betik tadi dengan secawan air suam dan diminum. Amalkan minum segelas sehari. Insya-Allah berkesan.


Rawatan tradisional lambat dan kurang berkesan..??

Ubah gaya hidup anda dan amalkan vitamin kesihatan Set Buasir Shaklee.

J Ostematrix – diperkaya dengan kalsium semulajadi yang membantu melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan ketika membuang akibat luka di bahagian dubur

J Omega Guard – baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat tekanan otot dubur ke atas bengkak di saluran pencernaan tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan menjadi mimpi ngeri bagi pesakit-pesakit buasir. Jadi, omega guard membantu mengecutkan otot yang memberi tekanan terhadap pembengkakan tersebut.

J Zinc Complex – membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat dan berkesan



Ha, senang je kan. Tak perlu rebus-merebus, hanya perlu makan je.

Jom kita tengok testimoni pengguna-pengguna Set Buasir Shaklee.
  


“… sejak amek set tu dah da perubahan, buang air besar dah tak sakit dan ketulan pada duburnya dh semakin berkurangan..”




“… dalam masa 3 hari msalah sembelit sy tiada n paling sy tkejut bile buasir sy dah xada (lebihan daging d d***r hilang)…”



“… dalam masa kurang drp 2 minggu, luka jahitan dan buasir sy tu dh baik! ...”



“… Alhamdulillah dengan izin Allah..2 hari selepas pengambilan vitamin Shaklee ini suami dah boleh gerak seperti biasa..dia kata buasir dah kecut..hari ke tiga dah boleh g kerja semula…”


Berkesan kan..?? Jadi, dah bersedia nak menamatkan mimpi ngeri anda? Jom tempah Set Buasir Shaklee anda sekarang dan dapatkan konsultansi secara PERCUMA sepanjang pengambilan set ini.


FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
FB page: Suerieza BabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703

COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat

No comments:

Post a Comment