Friday, January 24, 2014

Berapa kerap anda menghantuk kepala di dinding..??

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..


Soalan cepu cemas... Dalam seminggu, berapa kali anda rasa nak hantuk kepala kat dinding? Seminggu sekali? Dua tiga hari sekali? Atau hari-hari? Jika dua tiga hari sekali ataupun hari-hari, anda adalah penderita migraine TEGAR. Dan jika seminggu sekali pula, anda adalah penderita migraine yang agak kronik. Tapi tak kisahlah seminggu sekali ke, dua tiga hari sekali ke, anda perlu mendapatkan rawatan sebelum ianya bertambah teruk dan mengganggu mental, emosi dan aura dalam diri anda.

Migrain: Sakit kepala sebelah

Migrain juga dipanggil sebagai sakit kepala sebelah. Perkataan Migraine berasal daripada perkataan Greek 'hemikrania' yang bermaksud sebelah tengkorak atau dikenali juga sebagai vascular headache.


APAKAH PUNCA BERLAKUNYA MIGRAIN?

Secara sainsnya, migraine terjadi disebabkan oleh saluran darah di bahagian kepala yang mengembang dan mengecut dengan cepat dan tidak selari. Apabila proses pengecutan dan pengembangan saluran darah tidak seimbang, proses pengaliran udara ke bahagian otak tidak dapat dilakukan secara sempurna. Atau dalam bahasa mudahnya, oksigen tidak sampai ke kepala. Maka berlakulah pembengkakan yang menyebabkan migraine.

Kenapa saluran darah tidak seimbang?

Ada beberapa factor yang menyebabkan proses pengecutan dan pengembangan saluran darah tidak seimbang.

Faktor pemakanan
Mengambil makan yang mengandungi tyramine atau phenylethylamin yang bertindak mengembangkan salur darah seperti MSG (monosodium glutamate), cheese, nitrate dan alcohol.
Diet yang menurunkan kandungan gula dalam darah
Tidak makan atau lambat makan mengikut jadual
Kerap minum minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, nescafe, coke, pepsi dan minuman-minuman bergas.

Faktor hormone
Turun naik hormone estrogen sebelum, semasa dan selepas haid boleh menyebabkan serangan migraine. Sebab itu kebanyakan penghidap migraine adalah wanita...!!

Faktor cara hidup
Waktu tidur yang tidak menentu; terlebih atau terkurang tidur
Perubahan cuaca
Menonton tv atau menghadap computer terlalu lama
Stress dan tekanan emosi
Kerap merokok


Salah satu kaedah rawatan migraine yang pernah saya dengar adalah dengan memperbetulkan cara mandian kita hari-hari. Setiap kali hendak mandi, mulakan dengan membasuh bahagian kaki dahulu selama beberapa minit. Anda akan dapat rasakan haba panas dari dalam tubuh anda mengalir keluar ke atas dari bahagian kaki, badan dan seterusnya ke kepala. Haba panas ini akan keluar dari badan melalui ubun-ubun kepala kita. Selepas itu, barulah basahkan badan dan kepala dan mandilah seperti biasa.

Ini adalah amalan orang-orang tua dahulu kala yang sehingga kini masih saya amalkan.

Di samping mengamalkan petua mandian ini, anda juga boleh memilih alternatif moden dengan pengambilan supplement semulajadi bagi mengatasi masalah migraine ini. Dan supplement semulajadi yang terbaik adalah dari Shaklee.





















Pentingnya pengambilan supplement semulajadi ini berbanding ubat-ubatan dari klinik atau hospital adalah kerana ubat-ubatan telah diketahui mengandungi pelbagai jenis dadah di dalamnya. Manakala supplement semulajadi Shaklee pula dihasilkan daripada ekstrak makanan- makanan yang mengandungi nutrient dan zat-zat yang diperlukan oleh tubuh badan badan.


Mari kita tengok bagaimana supplement-supplement Shaklee membantu anda mengatasi masalah migraine.

þ Kaya dengan kalsium, magnesium dan Vitamin D.
þ Kalsium – membantu pertumbuhan tulang dan gigi, membantu menetapkan ritma jantung pada kadar yang normal
þ Magnesium – penting untuk memastikan kalsium diserap dengan baik ke dalam tulang, membantu dalam pengecutan otot, melancarkan peredaran saraf dan membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang
þ Vitamin D – tanpa Vitamin D, kalsium tidak boleh diserap oleh tubuh dan ia boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing yang boleh menyebabkan terjadinya penyakit batu karang.

                                                                   
þ Mengandungi 8 jenis Vitamin B iaitu B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin.
þ Vitamin B6 – penting dalam penghasilan asid amino, mengawal serotonin di dalam otak (ketidakseimbangan boleh menyebabkan depresi dan migrain),  mengurangkan senggugut, dan menenangkan emosi akibat migraine
þ Vitamin B2 – membantu mengaktifkan vitamin B6 dan asid folik
þ Asid folik – membantu mengurangkan stress

Vitamin C
þ Berperanan dalam pengeluaran hormone anti-stress dan interferon (hormone fungsi imun). Kekurangan vitamin C akan menyebabkan sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.
þ Menjaga salur darah agar tidak mudah pecah
þ Mencegah pengerasan salur darah
  

Testimoni pengguna-pengguna Set Migrain Shaklee










Ingin menjadi salah seorang daripada mereka..?? Jom cuba set migraine Shaklee hari ini. Insya-Allah, hidup anda pasti berubah 360° dan anda akan kembali ceria bersama insan-insan yang anda sayangi.

Hubungi saya sekarang untuk mendapatkan harga yang tebaik. 


FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
FB page: Suerieza BabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703

COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat

2 comments:

  1. Saya tak kisah kalau awak ambil testimoni dari blog saya. Tapi yang saya tak berkenan ialah awak buang no telefon saya kat testimoni yang mula2 tu.

    Awak nak rezeki yang halal kan? Nak berjaya dalam biz Shaklee kan?
    Kalau ini lah kerja awak. Maaf tak ke mana awak. Sorry!!!

    ReplyDelete
  2. http://mama-iloveu.blogspot.com/2013/10/testimoni-sakit-kepala-kesan-2-biji-b.html#.VZ6Ps_mqqko

    ReplyDelete