Friday, January 03, 2014

Resdung: Simptom dan Rawatan

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Pernah tak anda mengalami simptom-simptom di bawah ni?
S Hidung selalu tersumbat
S Kerap selesema
S Sering terasa berat kepala terutama di kawasan di antara kedua-dua belah mata
S Berlendir di antara hidung dan tekak
S Hingus berwarna hijau dan berbau
S Kerap bersin dan alah kepada habuk
S Sakit tekak yang berpanjangan
S Kerap demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
S Gatal-gatal pada hidung, tekak, dan telinga
S Jerawat banyak tumbuh di muka dan belakang badan

Jika pernah, anda sebenarnya mempunyai masalah RESDUNG…!!


Apa itu RESDUNG?
Resdung adalah radang pada salur pernafasan. Mengikut istilah kedoktoran, resdung terjadi disebabkan oleh penahanan mucus (cecair berupa lender atau hingus) yang disebabkan oleh pembengkakan membrane (sel di bawah lapisan kulit) di dalamh idung. Seterusnya ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan dengan sempurna. Kesannya, kulat akan tumbuh dan terjadilah penyakit resdung.

Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata dan jika dibiarkan berterusan tanpa diubati, ia boleh merosakkan deria penglihatan kita. Wah..!! Bahaya juga resdung ni kan.

Sinusitis infection

Rawatan resdung tradisional
  1. Rokok / lilin resdung – Kaedah ini dilakukan dengan cara mengwapkan atau mengasapkan wajah menggunakan rokok atau lilin herba khas untuk penyakit resdung. Rokok akan dibakar pada hujung atasnya dan asap lembut akan keluar melaui corong di hujung bhgn bawah rokok. Asap tersebut akan dihalakan ke wajah pesakit. Proses ini perlu dilakukan berulang-ulang kali.
  2. Rawatan lipas – Lipas akan dilenyekkan pada muka pesakit dan ulat-ulat kecil akan kelihatan.
  3. Kaedah ‘gurah’ – Kaedah menitiskan sejenis ubat ke dalam rongga hidung untuk mencuci dan membuang lendir yg menyebabkan resdung.
  4. Kaedah hidu – Akar kayu terpilih akan dibotolkan bersama sejenis minyak. Pesakit hanya perlu menghidu minyak akar kayu tersebut.

Sy pernah mencuba kaedah rawatan yg pertama dan keempat. Rawatannya ok tp tak berapa berkesan. Mungkin berkesan tapi perlu dibuat secara berterusan dan memakan masa yang lama. Sy plak jenis yg tak berapa nak sabar @ rajin utk buat selalu. So, angan-angan mat jenin je la.

Then, sy try plak set resdung Shaklee. Ia terdiri daripada Vitamin-C, B-Complex dan Alfalfa Complex. Hanya perlu makan je, tak perlu lagi nak berasap-asap dan menghidu-hidu. Haha.. Selama dua bulan mengamalkan set resdung Shaklee, sy dapat rasa sedikit perubahan. Selalunya lepas makan sotong, tekak dan hidung sy akan rasa gatal-gatal dan mak akan selalu ingatkan sy supaya minum air suam utk melegakan rasa gatal tu. Tp selepas sy consume set resdung Shaklee ni sy dah tak de rasa gatal-gatal lagi lepas makan sotong. Ini bermakna sy dh boleh makan UDANG & SOTONG…!!! Yeahuuu… My faveret seafood ever. Lepas ni bila bercuti ke Kuching bolehla sy melantak seafood sepuas-puasnya. Sangat puas hati. Tak rugi langsung mencuba set resdung Shaklee ni. Alhamdulillah…..

Nak tau macam mana set resdung Shaklee ni bertindak mengatasi masalah resdung? Kat bawah ni sy explainkan fungsi setiap vitamin dalam set resdung Shaklee; item by item.

Sustained Release Vita-C
8 Membantu mencegah penyempitan tiub bronkoil
8 Meningkatkan fungsi T-cell dan macrophage (fungsi system pertahanan badan, sel darah putih)
8 Meningkatkan pertumbuhan tisu
8 Anti-oksida yg sangat bagus. Tugasnya memusnahkan radikal bebas yg boleh menyebabkan kanser dalam badan. No wonder bila kita selesema, kita digalakkan utk mengambil banyak vitamin C.
8 Vitamin C juga baik utk mencantikkan kulit yg berjerawat akibat resdung

B-Complex
8 Vitamin B6 penting utk membantu menguatkan antibody badan
8 Membantu dlm pembinaan protein dalam tubuh
8 Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit utk menyingkirkan sel-sel kulit mati
8 Memelihara system saraf dan berfungsi sebagai anti-stress

Alfalfa Complex
8 Kaya dengan sumber klorofil yg dapat membantu mengurangkan keradangan dan alahan seperti eczema dan gegata.

Set Resdung Shaklee

Bagi yg masih tercari-cari penawar resdung, sy amat menggalakkan anda utk mencuba set resdung Shaklee ni. Harga pun tak mahal. Sebotol Vitamin C boleh tahan selama 6 bulan, B-Complex boleh tahan selama 4 bulan, manakala Alfalfa plak boleh tahan selama 1 – 1 ½ bulan. Ha, jimat bukan..

Berminat? Boleh hubungi sy terus dan sy akan uruskan pesanan anda dengan kadar segera. Sy juga akan guide semua customer-customer sy cara makan yang betul untuk setiap vitamin-vitamin Shaklee ni. Setiap vitamin pasti ada cara dan pantang larang yg tersendiri untuk memastikan nutriennya dapat diserap oleh badan kita dengan lebih optimum dan efektif.

FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
FB page: Suerieza BabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703
COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat


No comments:

Post a Comment