Monday, January 06, 2014

3 bulan pertama kehamilan – Apa yg perlu dilakukan?

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

Tiga bulan pertama kehamilan adalah waktu yang sangat penting dan perlu dijaga dengan sebaiknya, lebih-lebih lagi bg ibu yang mengandungkan anak pertama. Kandungan pada masa ini dianggap ‘fragile’ kerana jika tersilap langkah, keguguran boleh berlaku pada bila-bila masa. Dalam tempoh ini juga janin akan terbentuk dan dilengkapi dengan organ dan anggota-anggota badan yang lain.


Dan ketika itu jugalah si ibu akan mengalami ‘morning sickness’ seperti rasa loya, muntah-muntah dan sakit kepala.

Apa yg perlu dilakukan sepanjang tempoh tiga bulan pertama kehamilan?

Ó Banyakkan berehat. Pastikan tidur secukupnya untuk mengelakkan stress kerana stress boleh menyebabkan keguguran. Jangan terkejut jika pada awal kehamilan si ibu akan sentiasa rasa mengantuk pada waktu siang. Ini kerana tahap hormone progesterone yg tinggi dalam badan menyebabkan si ibu terasa mengantuk secara tiba-tiba. Jadi, berehatlah dan tidurlah sebentar bila-bila anda boleh.

Ó Elakkan menempuhi perjalanan yang jauh dan memakan masa yang lama bagi mengelakkan si ibu keletihan.

Ó Kurangkan pendedahan terhadap penyakit berjangkit, pencemaran udara, racun dan bahan kimia seperti merkuri dan alcohol.

Ó Perbanyakkan mengambil makanan yang kaya dengan asid  folic seperti roti, kekacang, sayuran dan jus oren. Kacang badam dan kismis adalah sangat digalakkan kerana ia adalah salah satu makanan sunnah. Asid folic sangat penting untuk pertumbuhan sel-sel baru dan perkembangan otak bayi dalam kandungan. Kajian menunjukkan pengambilan asid folic ketika hamil boleh mencegah bayi daripada penyakit seperti kecacatan saraf, masalah jantung dan kelahiran pra-matang.

Ó Bagi ibu yang mengalami masalah sembelit, banyakkan minum air soya dan makan buah-buahan yang segar untuk melancarkan proses pelawasan. Elakkan daripada terlalu memaksa @ menekan ketika membuang air besar kerana bimbang memberi kesan kepada kandungan.

Ó Banyakkan minum air suam pada waktu siang bagi mengelakkan daripada ternyahhidrat.


Untuk lebih mudah, amalkan Set Kehamilan Shaklee trimester I (bulan pertama hingga keempat) yang lengkap dengan semua nutrisi yang diperlukan sepanjang tempoh kehamilan.

Vita-lea: Multivitamin yang membekalkan hampir 100% nutrient yang diperlukan sepanjang tempoh kehamilan. Ia mengandungi 12 vitamin dan u galian dan lengkap dengan iron formula. Iron formula sangat penting bagi ibu mengandung kerana ia membantu mengawal tekanan darah yang normal. Kekurangan iron akan menyebabkan si ibu keletihan dan mudah pitam.

B-Complex: Supplemen  yang kaya dengan asid folic. Biotin yg terkandung dalam B-Complex juga sangat penting utk pembentukan darah dan menstabilkan hormone. Ia sekaligus memelihara system saraf si ibu daripada tekanan dan stress.

Vita-C Plus: Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan dengan 7 setengah biji buah oren.  Ia membantu meningkatkan daya pertahanan badan atau imuniti si ibu daripada dijangkiti penyakit seperti selesema, batuk dan sebagainya.

Ostematrix: Mengandungi kalsium yang sangat penting untuk pembinaan tulang ibu dan bayi. Kalsium penting untuk melancarkan saraf, mengurangkan kekejangan, lenguh-lenguh sendi dan sakit belakang. Ketika hamil, tulang belakang adalah sangat penting untuk si ibu menyokong berat badan. Oleh itu, si ibu amat digalakkan untuk mengambil kalsium yang secukupnya bagi membina tulang yang sihat dan kuat.


Mari kita tengok apa kata pengguna-pengguna Set Kehamilan Shaklee











 Berminat? Ingin dapatkan diskaun yang hebat?

Jangan malu jangan segan hubungi sy segera. Khidmat nasihat percuma untuk setiap pelanggan sy sepanjang pengambilan Set Kehamilan Shaklee ini.


FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
FB page: Suerieza BabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703

COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat

No comments:

Post a Comment