Wednesday, January 29, 2014

Kurus Kering - Apa yang perlu dilakukan?

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..


Jika ditanya pasti ramai yang nak kurus, perut kempis dan tiada lemak sana-sini. Ya, betul, gemuk boleh mengundang 1001 macam penyakit (untuk tips mengurangkan berat badan, boleh baca di SINI). Tapi, kurus juga tidak begitu baik kerana ia menandakan badan kita kekurangan zat. Obses terhadap kurus boleh menyebabkan badan kita kurus kering atau aneroxia.














Biasanya orang lelaki yang sangat concern dengan kekurangan berat badan sebab mereka tidak mahu dilabel sebagai ‘keping’. Nak mengurat perempuan pun susah sebab tak ada ‘muscle’. Haha.. Biarlah berotot sikit, barulah dipandang macho kan..




Manusia boleh dikategorikan kepada 3 jenis badan iaitu ectomorph, mesomorph dan endomorph.

Ectomorph
{ bentuk badan yang kurus dan sukar untuk meningkatkan saiz otot
{ berdada leper
{ contoh artis: Mazlan Pet Pet

Mesomorph
{ mempunyai tubuh yang berotot secara semulajadi
{ kelihatan seperti atlit dan berbadan tegap
{ badan berbetuk V
{ contoh artis: Fahrin Ahmad

Endomorph
{ bentuk badan chubby dan berlemak
{ mudah mengumpul lemak dalam badan
{ contoh artis: Afdlin Shauki


Bagi pemilik badan ectomorph, anda perlu membina otot bagi menambah berat badan anda. Otot boleh dibina dengan meningkatkan pengambilan protein. Kekurangan protein dalam badan akan menyebabkan tubuh anda mencuri protein dari tisu otot dan menyebabkan otot semakin mengecil. Di samping itu, anda perlu sentiasa melakukan senaman bebanan seperti angkat berat, bench press, pull up dan sebagainya bagi menggalakkan pembinaan otot.

ESP dan Meal Shakes Shaklee adalah sumber protein yang sangat sesuai dan berkhasiat untuk menggalakkan pembinaan otot. 

Proses pembinaan otot pastinya memerlukan tenaga yang banyak kerana otot yang dibina akan membakar lebih banyak kalori dalam badan. Jadi, kalori-kalori ini perlu ditukarkan kepada tenaga. Maka, anda memerlukan Vitamin B-Complex bagi mengelakkan rasa tekanan atau stress dan membantu proses transformasi kalori kepada tenaga. Jadi, si kurus tidak akan mudah letih sepanjang proses pembinaan otot ini.


Bagi membekalkan vitamin yang mencukupi kepada badan, anda digalakkan mengambil Vita-Lea kerana ia adalah multivitamin yang lengkap dengan formulasi zat besi. Ia mengandungi 30 nutrisi harian yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting untuk tubuh kita. Jadi, untuk mengelakkan mudah pitam, dan kekurangan tenaga akibat pembakaran kalori secara berlebihan, anda digalakkan untuk mengambil supplement tambahan ini.


MEREKA TELAH BERJAYA MENAMBAH BERAT BADAN DENGAN SET PENAMBAHAN BERAT BADAN SHAKLEE













Sekiranya berminat, hubungi saya dan saya akan guide anda sebaiknya sepanjang pengambilan set penambahan berat badan ni, insya-Allah.

Apa yang penting, senaman bebanan jangan ditinggalkan kerana kita hendak menambah berat badan dengan meningkatkan saiz otot dan bukan meningkatkan lemak.


  
FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
FB page: Suerieza BabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703

COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat

No comments:

Post a Comment