Friday, February 28, 2014

Set resdung – Pengalaman sendiri

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ni nak cerita pengalaman saya sendiri sebagai penghidap resdung tegar. Saya mudah dijangkiti selesema. Bila dah start selsema, bukan boleh baik dalam masa seminggu dua, tapi boleh makan masa berbulan-bulan untuk baik. Bila dah selalu selesema, hidung ofcos la selalu tersumbat. Kadang-kadang nak tidur pun susah sebab tak boleh bernafas melalui hidung. And muka pula banyak jerawat di dahi dan pipi akibat resdung. Segala macam seafood tak boleh di makan, especially sotong dan ketam.

Penah sekali saya makan ketam masak lemak. Baru seekor je saya makan waktu lunch, petang  tu muka saya ditumbuhi dengan bintik-bintik merah macam jerawat batu baru nak naik. Memang nampak ketara bintik-bintik merah tu sampai mak saya tegur dan larang saya makan ketam lagi.. Uwaa…sedihnya… Dahla ketam masak lemak tu sedap… So sejak hari tu saya tak makan ketam dah.

Ok, that is my resdung symptoms. Lain orang lain simptomnya. Mungkin ada yang akan selalu bersin banyak-banyak kali waktu pagi, atau ditumbuhi jerawat di belakang badan. Itu juga adalah salah satu symptom-simptom resdung.

Kemudian, saya mengamalkan supplement kesihatan Shaklee untuk set resdung. Set resdung ni terdiri daripada Alfalfa, B-Complex dan Vita-C Plus. Saya tak ambil semua, tapi hanya mengambil dua vitamin saja iaitu Alfalfa dan B-Complex.

Selama 5 bulan pertama pengambilan, saya sangat berpuashati. Selsema dah jarang menyinggah, hidung dah jarang tersumbat, dan jerawat dah semakin berkurangan. Bila makan sotong pun hidung dan tekak saya dah tak gatal-gatal. Kemudian, satu hari saya memberanikan diri makan ketam. Memang tawakkal kepada Allah je la masa makan ketam tu, terliur punya pasal. Hahaha..

Tapi, memang surprised giler-giler la, Alhamdulillah, muka saya langsung tak naik bintik-bintik merah macam sebelum ni. Even tekak dan hidung pun tak ada rasa gatal-gatal or something wrong somewhere. Semua macam biasa je. Wah, syukur Alhamdulillah. Memang happy sangat-sangat. Malam tu saya melantak lagi 2 ekor ketam. Hahaha… lepas gian..

Seruis best set resdung Shaklee ni. Saya mengamalkan hingga kini set resdung Shaklee ni. Tapi, walau apa pun, jika bukan atas kehendak-Nya, pasti semua ni tak berlaku kan.

Saya pernah stop ambil salah satu vitamin dalam set resdung ni. Nak tau apa jadi? Nanti saya akan cerita pada next entry ok.

So, sampai sini dulu untuk hari ni. Kita sambung lagi esok. Tata..


FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as ur fren)
H/P: 019-7113601
SID: 1067703
COD area: Batu Pahat / Bandar Segamat


No comments:

Post a Comment