Thursday, June 26, 2014

Darah tinggi kini menyerang orang muda?

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera

Penyakit darah tinggi pastinya bukan asing lagi bagi masyarakat kat Malaysia ni kan. Selalunya dikaitkan dengan orang-orang tua (warga emas) yang telah menjangkau umur akhir 40-an. Tapi, perlu diingat bahawa masalah ini juga sering berlaku kepada ibu-ibu yang sedang mengandung. 20-30% pula berlaku kepada individu bujang yang mengalami masalah tekanan melampau dan mempunyai susur galur yang berpenyakit darah tinggi (masalah keturunan).

Bagi saya sendiri, ibu dan ayah saya adalah penghidap darah tinggi. Jadi kebarangkalian untuk saya mendapat penyakit ini juga adalah tinggi.

Kalau nak tau gejala biasa darah tinggi adalah kerap sakit kepala yang menangkap hingga ke urat leher. Jika anda kerap mengalami sakit kepala yang sedemikian, eloklah segera mendapatkan pemeriksaan dan pengesahan daripada doctor. Selain tu, sifat mudah naik angin atau moody juga adalah salah satu tanda anda mengalami tekanan darah tinggi.

Segeralah berjumpa dengan doktor untuk membuat pemeriksaan tekanan darah

Berdasarkan pengalaman sendiri, saya juga pernah mengalami sakit kepala yang sebegitu. Rasa kepalanya berat dan tegang di bahagian tengkuk. Kemudian saya buat pemeriksaan doctor, Alhamdulillah doctor telah mengesahkan tekanan darah saya normal. Namun begitu saya telah dinasihatkan supaya berhati-hati, jaga pemakanan dan jangan terlalu stress.

Cuak juga sebenarnya masa buat pemeriksaan tu. Yela, siapa yang nak penyakit datang kan. 

Oleh itu, kini saya perlu mengamalkan cara pemakanan dan amalan hidup yang sihat. Kurangkan makanan berminyak. Ayam goreng, ikan goreng, dan apa saja makanan yang bergoreng saya akan cuba untuk kurangkan. Bila pergi kerja, saya akan parking kereta jauh-jauh sikit supaya saya ada masa untuk bersenam dengan cara berjalan kaki.

Darah tinggi boleh menyebabkan berlakunya masalah kepada buah pinggang, pembuluh darah, jantung dan penyakit strok.

Selain itu, saya juga mengamalkan set kesihatan Shaklee untuk mengatasi masalah darah tinggi iaitu Omega Guard dan Garlic. Bagaimana set ini membantu saya?





OMEGA GUARD
~ Minyak ikan yang mengandungi asid lemak 3 yang dipercayai mampun mengurangkan tekanan darah, melancarkan peredaran darah dan merangsang fungsi otak serta system saraf.
~ Baca lanjut tentang kelebihan dan khasiat OMEGA GUARD di SINI.


GARLIC
~ Mengandungi Alicin aktif iaitu sebatian organosulfur yang terkandung dalam bawang putih yang mempunyai kelebihan sebagai anti bacteria dan anti kulat serta bersifat penyembuh.
~ Alicin juga berperanan menormalkan keseimbangan lipoprotein dan berupaya menurunkan tekanan darah.
~ Sifatnya yang anti darah beku sangat berkesan untuk menangani masalah jantung tersumbat akibat pembekuan darah dan lemak.


Jom cegah sebelum terlambat.

Berminat? Ingin menyertai saya menjana pendapatan sampingan dengan Shaklee? Hubungi saya segera.

Pelbagai bonus menarik menanti anda!!


Tel: 019-7113601 (sms/whatsapp)
SID no.: 1067703
COD area: Bandar Segamat / Batu Pahat / Kulaijaya

No comments:

Post a Comment