Wednesday, January 08, 2014

Sakit sendi dan Osteoporosis

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera..

“Anak itik Tok Wi, mandi dalam kolam
Sakit apa Tok Wi, sakit sendi tulang
Ubat apa Tok Wi, ubat limau lelam
Sakit apa Tok Wi, sakit sengal tulang”

Oh, kesian Tok Wi sakit sendi tulang.. Siapa tau dalam badan kita ada berapa banyak tulang? Ce teka, ce teka..

Ha, kalau nak tau masa kita baru-baru lahir dulu kita memiliki 270 tulang. Banyakkan.. Then, apabila kita semakin membesar,  beberapa tulang akan bercantum dan menjadikan jumlah tulang kita setelah dewasa sebanyak 206 tulang. Pada bahagian pusat, terdapat 74 tulang termasuk 26 tulang punggung, 22 pada bahagian tengkorak, dan 26 pada bahagian-bahagian yang disebut rusuk. Tangan dan kaki memiliki sebanyak 126 tulang, 62 tulang di kaki dan 64 tulang di kanan. Telinga kita pula memiliki 6 tulang.

Rangka manusia dewasa
 Tulang sangat penting sebagai penyokong kepada tubuh badan kita. Tanpa tulang kita akan jadi lembik macam sotong.. Kalau dah lembik macam sotong, macam mana kita nak berdiri, berjalan dan berlari? Ha, Nampak tak peri pentingnya tulang kepada kita. Syukur kepada Allah sebab mengurniakan tulang kepada kita. Jadi, sebagai tanda mensyukuri nikmat-Nya, kita perlulah menjaga kesihatan tulang kita dengan sebaiknya.

Jom kita tengok beberapa jenis masalah yang melibatkan tulang.



 Pernah tak anda atau sesiapa yang anda kenali mengalami salah satu masalah seperti dalam gambar kat atas ni?

Masalah sendi dan osteoporosis adalah dua jenis penyakit tulang yang kerap menyerang individu yang semakin lanjut usia. Sendi adalah pertemuan di antara dua tulang pada bahagian tubuh. Macam engsel pada pintu, makin lama ia digunakan ia semakin berkarat dan pintu akan semakin sukar dibuka atau ditutup. Jadi, engsel perlu diletakkan pelincir seperti minyak bagi membolehkan pintu dibuka dan ditutup dengan lebih lancar.

Begitu jugalah dengan sendi kita. Apabila usia semakin lanjut, tulang rawan akan semakin nipis dan haus. Kemudian, tulang-tulang pada sendi akan bergesel dan lama-kelamaan akan membengkak dan kebas.

Masalah osteoporosis atau dalam bahasa mudahnya disebut tulang reput atau rapuh. Salah satu tanda masalah osteoporosis adalah tulang belakang membengkok. Penyakit senyap ini sering berlaku kepada wanita yang telah menopous dan juga wanita dan lelaki yang mempunyai jisim tulang yang rendah akibat kekurangan kalsium. Tulang lebih mudah retak atau patah sekiranya penghidap osteoporosis terjatuh. Jadi, amat penting untuk kita mencegah berlakunya osteoporosis ni.

BAGAIMANA CARANYA…??

Senang saja. Hanya perlu amalkan mengambil 3 jenis supplement ni:
  1. Advanced Joint Health Tablet
  2. Omega Guard
  3. Ostematrix

Jom kita tengok apa khasiat dan manfaat setiap vitamin ni.

Advanced Joint Health Tablet
  • Mengandungi ekstrak Boswellia yang menghalang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan dan sekaligus menyokong keselesaan sendi. Ia juga digunakan dalam perubatan Ayurveda (system perubatan tradisional masyarakat India yang menggunakan bahan-bahan herba semulajadi). Ekstrak Boswellia mengandungi asid boswelik yang berfungsi sebagai anti-keradangan semulajadi.
  • Mengandungi zink, tembaga, mangan dan vitamin C yang berupaya membekalkan nutrient kepada tisu penyambung dan memberikan kekuatan struktur sendi.
  • Ekstrak jagung yang terkandung dalam tablet ini bertindak sebagai kusyen yang membantu mengekalkan tulang rawan daripada kehausan. Ekstrak jagung merupakan sumber yang membekalkan glukosamina pekat yang berfungsi untuk meningkatkan sokongan kusyen sendi dan memelihara tulang rawan. Glukosamina ialah blok binaan utama bagi membina tulang rawan dan lendir bagi melincirkan sendi. Ia juga tutur ditemui dalam tendon dan ligament.


Omega Guard
  • Mengandungi omega 3 yang membantu melambatkan kehuasan tulang rawan. Kajian menunjukkan pengambilan glukosamina bersama-sama dengan asid lemak omega 3 dapat membantu meningkatkan kesihatan sendi berbanding dengan pengambilan glukosamina sahaja. 
  • Bertindak sebagai pelincir yang dapat membantu kita bergerak dengan lebih bebas dan selesa.



Ostematrix
  • Mengandungi Kalsium yang penting untuk kekuatan tulang, otot dan ligament.
  • Juga mengandungi Magnesium yang diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang



Testimoni pengguna-pengguna Set Sendi dan Tulang. Apa kata mereka..???










Untuk maklumat lanjut mengenai keahlian shaklee & pembelian produk, boleh berhubung dengan saya melalui:-

FB: Suraya Abdul Rasat (boleh add me as urfren)
FB page: SueriezaBabyKids
H/P: 019-7113601
SID: 1067703

COD area: BatuPahat / Bandar Segamat

No comments:

Post a Comment